Selasa, 11 Oktober 2011

Cukupkah gaji bulanan nak tanggung sara hidup?

Kawan aku cerita pasal biz billion2. Biz worldwide. Cawangan bersepah. Pendapatan 5 angka. Alhamdulillah kawan, rezeki Allah Ta'ala buat kau sekeluarga.

Dia juga ada bertanya soalan secara umum di FB: 
"Takkan nak tengok aja kawan2 lain beli rumah besar & kereta besar?"
"Sampai bila nak menyewa rumah flat & naik motor kapcai?" 

Hebatnya kawan. Serius aku kagum.

Aku ni apa la sangat. Hanya macai di syarikat Melayu yang dah berpuluh tahun meniaga tapi tak berapa nak maju.

Tapi aku bersyukur, walau macam mana teruk pun ekonomi negara, syarikat aku tak pernah buang atau tawarkan VSS pada pekerja.

Setiap tahun ada kenaikan gaji.

Gaji aku cukup nak sara hidup aku yang tak berapa nak bermewah2. Sederhana, janji ada benda2 asas.

Aku ada rumah, ada kereta - benda asas yang amat perlu dalam hidup aku. Tak besar mana, kecik je tapi selesa.

Aku orang susah. Korang jangan kawan dengan aku tau. Takut nanti aku pinjam duit korang.

Hinanya rasa.... :(

2 ulasan:

Tia Nadine berkata...

benda asas tuela ptg beb..rumah especiallynya...aku nie nak bli umah tak bape mampu sb kesilapan dulu2..jd skang gaji ckp2 makan aje..benda dah lepas..ape nak bt jd pengajaran je..gaji kecik besau ke kl pandai handle..pandai simpan..sure ckp ajekan..moga aku dpt membeli umah nanti..tg pinjaman abis bayau..

cik aloyah berkata...

ni psl biz MLM cik Tia. cakap bukan kecik2 anak, besau2 belaka. pendapatan 5angka kononnya... nak remove, member lama la pulak :(