Isnin, 26 September 2011

Perghhhh...

"Fuhh..fuhhh... fuhhhhhhhhhhh"

Buang habuk & sawang kat blog aku ni :) Lama tak jenguk. Kebizian melanda diri.

Ahad (25 Sept) aku kongsi buat open house dengan Siha. Dia tinggal bujang, sesuai bawak kawan2 kumpul lama sikit. Kalau rumah aku tak sesuai sebab aku tinggal dengan famili. Tak sesuai jadi medan lepak2 sedunia.

Aku bermalam di rumah Siha sebab pagi2 lagi kami kena MASAK. Ye masak. Tak percaya? Aku lagi tak percaya pada diri sendiri nak masak banyak2. Siha pun macam tu jugak.

So, hari Sabtu malam Ahad aku dah sampai rumah Siha di Serdang pukul 12malam. Lepak2 depan tv layan HBO sambil tunggu lemang segera yang direbus. Pukul 3pagi kitorang dah start buat trifle. Dapatlah dekat 20 mangkuk. Sorang dapat 1 mangkuk. 

Trifle
 
Caramel aku dah siapkan awal2 lagi. Aku buat Jumaat malam Sabtu. Siapkan 20 mangkuk kecil & 1 loyang creme caramel.

Creme caramel versi loyang


Operasi memasak mula jam 8.30 pagi. Tak mandi ok. Beres pukul 1tengah hari. Masih tak mandi ok. Hehe...

Kuah untuk bihun soto. Pada aku size periuk ni cukup besar ye :)

Menu simple tapi dapur riuh. Bergosip pun ye jugak. Masing2 tak konfiden nak masak seperiuk besar macam ni. Selalu buat untuk makan sorang je. Tapi disebabkan aku sentiasa pegang ayat 'kita yang buat dia', akhirnya sup tu jadi juga. Sampai bibik tukang sapu kat kondo ni terpekik2 tepi dapur "Masak keee? Sedapnya bau!"... Perghh kembang pipi kami macam kena suntik botox beb!!!

Sambil2 masak aku sms si comel Nani suruh datang cepat. Nani termakan umpan aku. Dia datang paling awal - 12 tengah hari. Apa lagi, kena dera dek Siha le. Tolong siat2kan isi ayam & potong lemang. Tima kasih Nani. Sayang ko! cup..cup..cuppp.......

Kemudian barulah datang Azrine & kids, Zakiah & anak ensem, Lyza & hubby, Azli, Jilah & kids serta Peah.

Menu hari tu ialah: Bihun soto, rendang & serunding daging, salad buah2an, air ribena, lemang segera, trifle, creme caramel, muffin blueberry, kuih raya (of coz)

Tak lupa juga tajaan makanan iaitu trifle (Lyza), cheese tart (Jilah) dan keropok tam-tam (Azrine).

Terima kasih kawan2 yang sudi datang dari jauh. Ada yang dari Segamat ye (Peah - datang KL kejap atas urusan kerja) & ada dari Kuala Kubu Baru (Zakiah). 

Harap2 lepas makan takda sesapa sakit perut. Ni 1st time aku & Siha masak dalam kuantiti yang banyak. Maklumlah, orang bujang.. hehe.......

Kawan2 yang tak dapat hadir ialah: Pakar riuh rendah gegak gempita iaitu Shahila, Cikgu Ieza (ayah tak sihat), Azliza (kenduri katenyer) dan Nora Glamer Cun yang hilang dari radar aku.

Lain2 tetamu yang datang - mak ayah Siha, adik dia & frens dan student Siha datang waktu malam. Aku balik lepas Maghrib.

Sehari yang penat tapi enjoy. 

Terima kasih Siha!

Tiada ulasan: