Sabtu, 10 September 2011

Sundal malam

Pernah tengok bunga sundal malam? 

Oooo.. pernah ye? Ha'ah.. yela.. bunga yang 'berlakon' filem Pontianak Harum Sundal Malam tu ler. Bunga yang Maya Karin letak kat sanggul. Pulangkan!!!!

Aku dah lama berangan nak tanam pokok bunga ni. Macam best je nampak dalam satu scene, pokok2 bunga sundal malam tumbuh menegak... bunganya banyak (ntah2 bunga pelesu.. who knows??) Walaupun namanya ala2 seram ahkak nak sebut tapi ku tetap nak cari.

Dah puas cari, lastly terjumpa pokok sundal malam di nursery dekat Sungkai. Beli 1. Bawa balik rumah aku pecahkan jadi 2 bahagian. 1 untuk aku dan 1 lagi untuk cousin aku.

Punyalah lama nak tunggu pokok ni berbunga, akhirnya dia 'beranak' jua.... sekarang makin menjadi2 ye wahai Cikpah. 

Bila balik rumah waktu malam, bunga ni ada bau2 manja menusuk hidung. Tapi aku tak berani nak pandang sundal malam tengah2 malam, kang 'Maya Karin' lambai2 huhu..

Sudah mari...
Kudup kecik.. daun macam lalang
Macam bunga melur kan?
Kembang
Kembang elok


Cedok dari wikipedia: 
Pokok Harum Sundal Malam atau juga dikenali sebagai Sundal Malam berasal dari Amerika Tengah. Dinamakan sedemikian kerana bunga ini kembang malam. Nama saintifiknya ialah Polianthes tuberosa.

Tiada ulasan: