Jumaat, 2 September 2011

Rasa megah bila diri dah 'dipanjat-panjat'

Kredit to: Majalah Perkahwinan

"Bila nak kawin? Jangan lambat sangat nanti lemau"
"Bila nak kawin? Anak Kiah Kelantan sebaya kau anak dah 5"
"Bila nak kawin? Tu lah dulu orang nak, kau jual mahal"

Janganlah samakan aku ni dengan LESBIAN. Pikir sikit, aku pun ada perasaan. Kau pun ada anak. Macam2 kemungkinan boleh jadi. Aku bukan menyumpah, dunia ni bulat.

Aku pernah kena perli masa majlis kawin kawan aku. Dia tua 4tahun dari aku. Itupun famili yang carikan jodoh untuk dia sebab adik dia nak kawin. Famili dia ni memang ikut adat macam orang dulu2. Kalau kakak belum lepas, jangan harap adik boleh langkah bendul. Sebab tu famili kelam kabut carikan dia jodoh 'tangkap muat'. So, kawinlah kawan aku ni. Tapi jodoh tak panjang. Akhirnya dia kawin lagi sekali. Pun jodoh tak panjang... -Kisah ni buatkan aku tak rasa rendah diri walaupun tak kawin-

Masa jumpa kawan2 lama pun kena jugak. Yang lelaki ok je, tapi yang perempuan (ada la sekor dua) anggap aku macam makhluk aneh. "Kenapa? Pernah frust ke?".. Adoii.. tolonglah! Ini bukan filem Sembilu Part 1 nak sedih2 nangis dalam bilik sambil mengadap cermin kat meja solek. Macam biasa aku buat bodo je. Lantaklah. Bukan aku sorang tak kawin. Ada lagi 3,4 orang. Tapi semua tumpu pada aku. Ok, aku anggap aku sangat popular di kalangan mereka dan mereka rasa tergugat ha.. ha..
Ini semua jodoh. Aku tau korang nak cakap "Kena usaha, jangan diam diri". Yang tu aku tau. Aku rasa aku takda self confident yang tinggi sebab mulut-mulut-mulut sial yang jadi juri tentang rupa paras & bentuk fizikal seseorang...*aku lah tu*

Asal bodi kurus, sexy, boleh pakai jeans kaki keding, tudung Yuna berayun2 - terus masuk kategori LAWA. 

Jangan tipu dengan ayat nak sedapkan hati "Anda ada kecantikan dalaman". Lelaki, walau sehuduh mana pun dia, cuba tengok wifenya.. cuba tengok Bung.. ;p

Kalau orang mok & wajah tak komersial macam aku dapat laki hensem pun susah jugak. Mesti orang cakap "Kesiannya dia. Dah le hensem, bini dia alahaiii.. gerenti kena minyak dagu neh. Gerenti".. See, aku jugak yang kena tuduh, kan!

Yang cakap aku jual mahal pun ikut sedap anak tekak dia gak. Kena pikir semua benda. Kena ada sifat materialistik sikit ~ Sikit je ok ~ Hidup ni jangan nak berserah je. Ikut sedap nak 'panjat-panjat'. Kena pikir selepas perkahwinan. Kawin nak grand macam CT, utang keliling pinggang. Lepas kawin melopong. Patutnya kena pikir hidup lepas kawin. Cari rumah yang selesa, bukannya menumpang bilik 'untuk disewa' macam dalam filem Ibu Mertuaku yang akhirnya terpaksa pindah ke kolong (bawah rumah) lepas tak mampu bayar sewa bilik. Jangan fikir zaman sekarang tak wujud situasi macam tu. Aku pernah jadi saksi. Malas nak cerita...

Aku tau aku tak perfect macam korang yang cantik jelita dan sangat laris dapat berkahwin awal. Tapi korang pun tak sesempurna mana. Aku tak suka nak kutuk fizikal orang, tapi kalau orang dah mulakan dulu, aku kena bagi 'sebijik' jugak. Aku mampu lagi senyum sambil menahan bau busuk mulut korang...

Dulu, aku pernah berkawan dengan sorang tutor U** orang Kelantan. Kawan. Tak lebih dari itu (ayat macam artis majalah, kan). Urusan kerja. Pernah sekali dua aku ke U** lunch sama2. Rupa dia ada iras2 macam anak Uji Rashid si Cico Harahap tuh. Time tu aku muda dan tak se'mok' macam sekarang. Tapi, mulut puaka tetap berbunyi. Aku sedih jugaklah time tu. Gile tak sedih. Aku bukan robot. Dah le takde affair ape2, kena laser pulak.

"Kau ingat mamat tu nak kat kau ke? Orang Kelantan tetap pilih pempuan Kelantan yang lemah lembut. Bukan macam kau. Mak dia mesti tak suka orang KL" - Aku berkawan ajela, babi.




Kahwin adalah penyelesaikan untuk puaskan hati orang...

Tiada ulasan: